به گزارش قدس آنلاین، کامران آزادی در واکنش به اخبار برخی سایتها و کانالها مبنی بر قطع سیستم PA در قطارهای متروی تهران گفت: PA یا سیستم اعلام عمومی چند وظیفه برعهده دارد که یکی از آنها برقراری ارتباط بین راهبر و مسافر و بالعکس است و همچنین این سیستم ارتباط بین راهبر کابین اصلی و کمکی را ایجاد میکند.
وی با بیان اینکه این سیستم سازنده خارجی دارد و قطعات آن خارجی است، اظهار کرد: این سیستم در رابطه با تبادل اطلاعات بین راهبران یک قطار و ارتباط بین راهبر و مسافران فعال است.
به گفته قائم مقام عملیات شرکت بهرهبرداری مترو، در حال حاضر در خطوط داخلی ۱۷۱ قطار فعال هستند که از این میان ۱۳۳ قطار به صورت روزانه سرویس ارائه کرده و در حال حرکت هستند که از میان آنها تنها سیستم PA شش قطار خرابی دارد و ارتباط بین راهبر و مسافران قطع است که این قطارها نیز داخل خطوط سرویسدهی به مردم نیستند.
وی براین نکته تاکید کرد که ما قطارهای مشکلدار را هر روزه چک کرده و آنها را با قطارهای سالم تعویض میکنیم.
آزادی با بیان اینکه منتهی خرابیهای دیگری در داخل برخی واگنها نیز وجود دارد که ارتباطی به سیستم ایمنی قطار ندارد، اظهار کرد: مثلا سیستم اعلام ایستگاه که اسم ایستگاه را اعلام میکند در برخی واگنها خراب است اما این مساله ارتباطی به سیستم ایمنی قطار ندارد.
وی با بیان اینکه این مشکل چند سال است که وجود دارد چرا که تامینکننده قطعات این سیستم یک شرکت خارجی بود، ادامه داد: از آنجایی که تهیه و تامین برخی قطعات امکانپذیر نبود شروع به ایرانی کردن و بومی سازی برخی قطعات کردیم که در مورد سیستم PA نیز با شرکتهای دانش بنیان وارد مذاکره شده و خوشبختانه یک شرکت دانش بنیان توانست این سیستم را بومی سازی کند و در یکی از قطارها این یک سیستم بومی سازی PA نصب شده و عملکرد مناسبی هم داشته است و با کمک این شرکت بروزرسانی سیستمهای قدیمی و یا تعویض سیستمها در دستور کار قرار دادیم اما دقت داشته باشید که این سیستم آنقدر قدیمی است که برخی از قطعات آن کلا موجود نیست.
قائم مقام عملیات شرکت بهرهبرداری مترو در پاسخ به این سوال که با وجود قطع سیستم PA راهبران در صورت بروز حادثه یا اتفاق چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند، اظهار کرد: در مترو PA تنها راه ارتباط بین راهبران نیست بلکه مسیرهای دیگر نیز در نظر گرفته شده است که یکی از آنها ارتباط بیسیم میان راهبرها است اما دقت داشته باشید که فاصله بین دو ایستگاه در طولانیترین حالت دو دقیقه است و هر اتفاقی که رخ دهد در ایستگاه بعدی قابل کنترل است اما این مربوط به خرابیهای مقطعی است و در مورد خرابیهای جدیتر از تردد قطار در خطوط جلوگیری میشود. همچنین با اپراتورهای تلفن همراه از سالیان قبل قرارداد همکاری داریم و پوشش مناسبی در خطوط مترو دارند.
وی با بیان اینکه خودمان را موظف میدانیم که با داخلیسازی قطعا همه سیستمها را بومی کنیم، گفت: تا این لحظه که با شما مصاحبه میکنم شش قطار سیستم PA شان قطع است که داخل خطوط سرویسدهی به مردم نیستند. اما دقت داشته باشید که هر قطاری که برای اورهال به تعمیرگاه مراجعه میکند سیستم PA آن عوض میشود.
قائم مقام عملیات شرکت بهرهبرداری مترو اضافه کرد: در حوزه تعمیرات دچار یک عقب افتادگی هستیم و باید هرچه سریعتر این عقبماندگی را جبران کنیم.
منبع: ایسنا
نظر شما